ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Δ.Π.Θ διοργανώνει Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Η Αρχαία Ελληνική Λύρα στην Εκπαίδευση» από 01/11/23 έως 31/07/24 με Eπιστημονική Yπεύθυνη την Ευαγγελία Κοψαλίδου, Ε.Ε.Π. Σχολής Επιστημών Αγωγής Δ.Π.Θ.
Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε μουσικούς, δασκάλους, νηπιαγωγούς, μονωδούς, συνθέτες, χορευτές, φοιτητές τμημάτων μουσικών σπουδών, παιδαγωγικών, προσχολικής ηλικίας, φιλολογίας, φιλοσοφίας, ιστορίας, φυσικής αγωγής και αθλητισμού, καλών τεχνών ή οποιουδήποτε άλλου τμήματος.
Πιστοποιούμενα προσόντα
Εφόσον υπάρξει επιτυχής παρακολούθηση και αξιολόγηση, το πρόγραμμα οδηγεί στην απόκτηση Πιστοποιητικού Εξειδικευμένης επιμόρφωσης, 750 ωρών (300 διδασκαλίας και 450 φόρτου εργασίας), 25 ECTS.
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία με την αρχαία ελληνική λύρα, η εισαγωγή στην εκμάθησή της και η κατανόηση του ρόλου της στην εκπαίδευση. Οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν τεχνικές γνώσεις εκτέλεσης της αρχαίας ελληνικής λύρας μέσω της πρώτης ολοκληρωμένης μεθόδου εκμάθησης της, γνώσεις που αφορούν στην μουσική εκπαίδευση στην αρχαία Ελλάδα αλλά και στην χρήση της αρχαίας ελληνικής λύρας σε μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα ανά τους αιώνες με βαρύτητα σε αυτά των δύο τελευταίων, γνώσεις φωνητικής ερμηνείας αρχαίων μουσικών αποσπασμάτων και σύνδεσης του λόγου με την μουσική, τέλος, γνώσεις συνοδείας κειμένων, μύθων, ποιημάτων της αρχαίας Ελλάδας αλλά και σύγχρονων.
Αναγκαιότητα του προγράμματος – καινοτομία προγράμματος
Η συστηματική αναβίωση της μουσικής της αρχαίας Ελλάδας τις τελευταίες δεκαετίες από ξένους αλλά και Έλληνες μελετητές και ερμηνευτές είναι δεδομένη. Η αρχαία ελληνική λύρα για πρώτη φορά αποκτά ολοκληρωμένη μέθοδο εκμάθησης (του Νίκου Ξανθούλη) βασισμένη σε αρχαία πρότυπα αλλά και στις ερμηνευτικές δυνατότητες σύγχρονων εκτελεστών και συνθετών. Η μη ύπαρξη αντίστοιχου προγράμματος στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς και η έλλειψη κατάλληλα εκπαιδευμένων ατόμων παρά τον αυξανόμενο αριθμό αυτών που ενδιαφέρονται για την εκμάθησή της καθιστά τούτο το πρόγραμμα αναγκαίο. Επιπρόσθετα, η επίσημη έναρξη αναβίωσής της σε μία σχολή επιστημών της αγωγής, ενισχύει τον παιδευτικό της ρόλο από την στιγμή που στην αρχαιότητα η μουσική ήταν άρρηκτα δεμένη με την εκπαίδευση των νέων και κάθε μορφωμένου πολίτη και η λύρα, το μέσον, για τούτη την εκπαίδευση. Η δημιουργία ενός προγράμματος σπουδών αρχαίας ελληνικής λύρας στη σύγχρονη εκπαίδευση για πρώτη φορά στην Ελλάδα και σε παγκόσμιο επίπεδο και η ενδεχόμενη αναγνώρισή του στο μέλλον από την πολιτεία θα αποκτήσει τους πρώτους επίσημους γνώστες του οργάνου και το Δ.Π.Θ είναι το πρώτο ίδρυμα, αρωγός αυτής της γνώσης.
Δομή του προγράμματος
Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 12 Θεματικές ενότητες:
- Αρχαία ελληνική λύρα, Τεχνική-Εκτέλεση Ι
- Αρχαία ελληνική λύρα, Τεχνική-Εκτέλεση ΙΙ
- Ο ρόλος της λύρας στην μουσική της αρχαιότητας και σε σύγχρονα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα
- Θεωρία και Φιλοσοφία της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής
- Τεχνικές στη συνοδεία της Απαγγελίας
- Σύνολα
- Χορωδία
- Φωνητική ερμηνεία αρχαίων ελληνικών αποσπασμάτων και βασικές αρχές τραγουδιού
- Μελική Ποίηση – Η σημασία και ο ρόλος της μουσικής μέσα από τα κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας – Πρόσληψη
- Ο ρόλος της μουσικής στον ρωμαϊκό κόσμο. Ποίηση και Μουσική στη Λατινική Γραμματεία
- Η θεραπευτική χρήση της εν-ρυθμης κίνησης. Διαχρονική προσέγγιση ενός παγκόσμιου φαινομένου
- Η προσέγγιση του αρχαίου ελληνικού δράματος μέσα από Θεατρο-βιωματικές τεχνικές
Εκπαιδευτές
Στο πρόγραμμα διδάσκουν:
Ευαγγελία Κοψαλίδου, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Ιστορική μουσικολόγος-μουσικοπαιδαγωγός-λυρίστρια
Γεώργιος Τσομής, Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης – Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Υφηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Goethe της Φραγκφούρτης
Δημήτριος Γουλιμάρης, Καθηγητής Οργάνωσης του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
Σίμος Παπαδόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικής του Θεάτρου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και εμψυχωτής θεάτρου
Χάρης Μιχαλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
Νίκος Ξανθούλης, Συνθέτης, Σολίστ της Αρχαιοελληνικής Λύρας, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Αθηνών και Αντεπιστέλλον Μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής
Σοφία Καρακούτα, Μονωδός (Boston-New England Conservatory)-μουσικοπαιδαγωγός
Μεθοδολογία υλοποίησης προγράμματος
Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης και εξ αποστάσεως. Η δια ζώσης διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί με την χρήση της λύρας και άλλων μουσικών οργάνων που βρίσκονται στην αίθουσα μουσικής στη σχολή επιστημών αγωγής στην Αλεξανδρούπολη αλλά και στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Κόσμου στην Αθήνα και στο ξενοδοχείο Λητώ στους Δελφούς για όσους το επιθυμούν (58 ώρες συνολικά). Η εξ αποστάσεως σύγχρονη (142 ώρες) και ασύγχρονη (100 ώρες) διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί με την χρήση προγραμμάτων μέσω της σχετικής πλατφόρμας MS-Teams και eclass του Δ.Π.Θ. και μουσικών οργάνων που θα προμηθευτούν οι διδασκόμενοι. Για όσους δεν παρευρεθούν στη δια ζώσης διδασκαλία, οι ώρες της ασύγχρονης θα είναι 158. Οι τεχνικές και τα μέσα διδασκαλίας θα εναλλάσσονται: δασκαλοκεντρική, μαθητοκεντρική, μάθηση μέσω παρατήρησης, βιωματική προσέγγιση, διάλεξη, συζήτηση-διάλογος, ψηφιακό υλικό, εργαστηριακές ασκήσεις, μουσική εκτέλεση, μουσική συνοδεία, χρήση πίνακα και εποπτικών μέσων.
Τόπος Υλοποίησης Προγράμματος
Στο τμήμα της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ο τόπος και ο χρόνος ορίζεται από τον εκπαιδευόμενο, με μόνη προϋπόθεση την πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω του e-class στην πλατφόρμα του οποίου θα υπάρχει διαθέσιμο το υλικό προς μελέτη (παρτιτούρες, pdf με πληροφορίες για το θεωρητικό περιεχόμενο των μαθημάτων, σύνδεσμοι προς ανάγνωση και ακρόαση, ασκήσεις). Η σύγχρονη τηλεκπαίδευση θα πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας MS-Teams.
Στην δια ζώσης διδασκαλία, οι διαλέξεις και τα εργαστήρια θα πραγματοποιούνται στη Σχολή Επιστημών Αγωγής κατά την διάρκεια μιας εβδομάδας η οποία θα οριστεί στην έναρξη του προγράμματος και μετά από συνεννόηση με τους συμμετέχοντες πιθανόν και εκτός ωρών λειτουργίας του ΔΠΘ. Σε όσους αδυνατούν να παρευρεθούν, θα δοθεί υλικό αντίστοιχων ωρών ασύγχρονης εκπαίδευσης με βιντεοσκοπημένες όλες τις διδασκαλίες.
Στην δια ζώσης διδασκαλία, επίσης, θα δοθεί η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να λάβουν μέρος σε μία εβδομάδα δια ζώσης διδασκαλιών και παρουσιάσεων/συναυλιών στους Δελφούς και στην Αθήνα (Ελληνικός Κόσμος). Σε όσους δεν το επιθυμούν θα τους δοθεί υλικό αντίστοιχων ωρών ασύγχρονης εκπαίδευσης με βιντεοσκοπημένες τις διδασκαλίες.
Κόστος συμμετοχής
Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται σε 600 €. Το ποσό αυτό καταβάλλεται σε 4 ισόποσες δόσεις των 150 €, την πρώτη πριν την έναρξη των μαθημάτων (έως 30/10/2023) σε Τραπεζικό Λογαριασμό που θα ανακοινωθεί, τη δεύτερη έως 31/01/24, την τρίτη έως 15/05/24 και την τέταρτη έως 31/07/24. Η καταβολή της πρώτης δόσης αποτελεί προϋπόθεση για συμμετοχή στο Πρόγραμμα.
Κριτήρια αξιολόγησης των αιτήσεων
Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων του προγράμματος ορίζεται στους 67.
Για την αξιολόγηση των αιτήσεων και την επιλογή των υποψηφίων ακολουθούνται τα εξής κριτήρια:
1.Προτεραιότητα σύμφωνα με την ημερομηνία υποβολής της αίτησης
2.Συνέντευξη